Oppskrifter

Mandagstips for en grønnere hverdag

God mandag alle lesere!

Det er ny uke og nye muligheter til å få en god start på uken, og bidra på veien mot en bedre, miljøvennlig og bærekraftig hverdag. Med nesten 8 milliarder mennesker på jorden er det avgjørende for oss alle og kunne gjøre noen endringer i hverdagen. Dette for at vi en dag skal kunne nå FNs 12 bærekraftsmål. Målet handler om å sikre bærekraftige forbruk- og kjøpsmønstre. Vi mener det har mye med hva du velger å spise, og du står selv ansvarlig for hva du skal ernære deg med og det å kunne endre ditt kjøpsmønster under DIN ukentlige mathandel.

Derfor vil vi i dag komme med ulike små grep, tiltak og tips til å lett bytte ut den vanlige maten med proteinrike vegetariske småretter- mat som også smaker like godt.

Tips nr 1. Du står opp om morgenen å lager deg frokost, tenker å velge knekkebrød med ost og skinke? Velg heller grønnsakspålegg! Utrolig godt og en god kilde for proteiner og energi. En annen mulighet, er å kunne lage en ekstra god havregrøt med blåbær og banan. Under vil jeg legge til en god oppskrift som er super enkel og rask om du har en travel morgen.

Oppskrift på supersunn Havregrøt

40g Havregryn
1 ss Sukrin gold
1/2 ts kardemomme
1 ts kanel
1/2 banan
Ønsket mengde granola
Frossen blåbær

Fremgangsmåte
Bland havregryn, sukrin, kardemomme og kanel i en gryte. Hell opp dobbelt mengde med vann og sett til kok. Tilsett bananen og knus den imens det koker. Vent til det meste av vannet er borte og til at havregrøten har en fast og god konsistens (dette velger du selv). Hell havregrøten oppi en skål, og tilsett ønsket mengde blåbær og granola. Et tips er å bruke frossne blåbær, da disse som regel er best.

Tips nr 2. Etter det har gått noen timer siden frokost, er det greit å få i seg lunsj. Velg derfor en god salat, og tilsett kikerter istedenfor kjøtt. Dette har en god smak og inneholder de proteiner du gjerne hadde fått gjennom kyllingen du kanskje vanligvis ville valgt.

Tips nr 3. Tid for middag? En utrolig god oppskrift på enhiladas med bønner er en super god rett som de fleste liker. Her bytter du ut kyllingen med bønner, og bruker akkurat de samme ingrediensene du ville valgt med kylling. Denne retten tror jeg alle i husholdningen din ville likt!

Vi håper du tar til deg noen av disse tiltakene og liker å bli tipset! Gjerne legg igjen en kommentar eller legg ved et bilde av din veggymandag. Vi elsker å se dere lesere prøve våre oppskrifter eller at dere utforsker selv!

Les med videre de neste dagene, det vil snart komme en ny oppskrift på en enkel og god vegetarmiddag som de fleste liker.

Ha en fin «veggymandag» videre!

Én kommentar

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *